Com crear una associació?
Aquesta informació es pot trobar més ampliada aquí.
Legislació sobre associacions
Al lloc web del Departament de Justícia hi ha actualitzada tota la legislació aplicable a les associacions. Legislació aplicable a les associacions del Departament de Justícia
Què és una associació?
Una associació és una agrupació de persones que s’uneixen de manera voluntària, lliure i solidària per aconseguir, sense ànim de lucre, una finalitat comuna d’interès general o particular, i per fer-ho es comprometen a posar en comú llurs coneixements, activitats o recursos econòmics, amb caràcter temporal o indefinit.
Quantes persones han de formar una associació?
Segons la Llei 7/1997, de 18 de juny, d’associacions, una associació ha d’estar formada per un mínim de 3 persones.
Quins òrgans de govern ha de tenir una associació?
Una associació ha de tenir com a mínim:
Una Assemblea General de Socis, que és l?òrgan de govern suprem de l’associació.
Una Junta de Govern ha de tenir l’estructura que es determini als estatuts, i que generalment consta de:
- President
- Secretari
- Tresorer
- Vocals
Què vol dir que una associació no té ànim de lucre?
L’associació pot obtenir beneficis de les seves activitats però no pot repartir-los entre els socis. Els beneficis que s’obtinguin de les activitats que organitzi l’associació hauran de repercutir en altres activitats.
Quins passos cal seguir per crear una associació?
El primer pas és constituir l’associació.
Per a formalitzar l’associació cal que es reuneixin tots els membres fundadors i redactin l’acta fundacional de l’associació.
– Acta fundacional de l’associació (MODEL 2) Format word ANNEXE 1
Document privat en el qual els socis fundadors acorden: la constitució de l’associació, l’aprovació dels Estatuts i l’elecció de la Junta Directiva.
L’acta fundacional haurà d’incloure les dades personals (nom, cognoms, DNI, domicili i signatura) de tots els socis fundadors.
– Estatuts de l’associació (Model d’Estatuts d’associació Juvenil) MODEL 2 Format word. ANNEXE 2
Els Estatuts són les normes per les quals s’ha de regir l’associació, i com a tal poden ser modificats i integrats. Com que és una norma objectiva, ha de servir les finalitats proposades en la seva constitució i adaptar-se al màxim a la realitat de l’associació.
Als estatuts hi ha de constar: la denominació, les finalitats determinades, domicili, àmbit, òrgans directius i forma d’administració, admissió i pèrdua de la qualitat de soci, règim disciplinari, drets i deures, procediment de modificació dels estatuts, patrimoni fundacional, destinació del patrimoni social i taxes.
Tot seguit s’ha d’inscriure l’associació al Registre General de Dret i d’Entitats Jurídiques (Departament de Justícia) .
Aquest òrgan porta el registre de les associacions de règim general. En queden excloses, perquè tenen registres específics, les associacions polítiques , religioses, esportives de competició oficial i les professionals que regulen drets laborals (sindicats i patronals)
Documentació necessària, que s’ha de presentar al Registre General de Dret i Entitats Jurídiques, per constituir l’associació:
– Sol·licitud d’inscripció d’una associació: Document necessari per iniciar els tràmits de constitució de l?associació. El tràmit es pot realitzar presencialment (cal abonar una taxa de 30,90 ?) o telemàticament (l?import de la taxa es redueix un 50%)
- Instruccions per emplenar la sol·licitud.
- Acta fundacional de l’associació (originals)
- Estatuts de l’associació (originals)
Un cop l’associació estigui inscrita provisionalment al Registre de Dret i Entitats Jurídiques, podeu obtenir un NIF provisional a les Delegacions d’Hisenda. El NIF és un document necessari per tal de poder iniciar l’activitat econòmica de l’associació, per exemple per poder emetre factures.
La documentació que cal presentar a Hisenda és:
- Model 036 emplenat
- Còpies dels documents presentats al Departament de Justícia (estatuts, acta fundacional i sol·licitud)
- Fotocòpia del document identificatiu de la persona que signa el Model 036 (que ha de ser un dels socis fundadors de l’associació)
Quan es pot inscriure l’associació al Cens d’entitats de la Generalitat?
Un cop l’associació estigui inscrita provisionalment al Registre d’associacions de la Direcció General de Dret i Entitats Jurídiques, es pot iniciar el procediment d’inscripció al Cens d’entitats
Quan es pot inscriure l’associació al Registre d’entitats del municipi?
Un cop l’associació estigui registrada al Registre General d’associacions de Generalitat de Catalunya, pot anar al seu Ajuntament per registrar-ne al Registre d’entitats del seu municipi.
Si es una entitat de Sant Joan Despí, a la web municipal www.sjedespi.cat/ participació ciutadana/documentació i tràmits/ podeu trobar la següent informació:
Registre d’entitats locals
DOCUMENTACIÓ A PRESENTAR:
Sol·licitud d’inscripció en el Registre Municipal d’Associacions a la qual s’ha d’acompanyar:
- Còpia dels estatuts de l’entitat.
- Certificació del/de la secretari/ària de l’entitat en què consti:
- Núm. de registre de l’entitat en el Registre General d’Associacions i/o en d’altres registre públics.
- Nom, cognoms, càrrec, DNI i adreça de les persones que ocupen càrrecs directius a l’entitat (president/a, secretari/ària, tresorer/a, etc.)
- Domicili social de l’entitat.
- Núm. de socis de l’entitat.
- Pressupost de l’any en curs i programa d’activitats. Aquesta documentació caldria adjuntar-la en document a part fent una breu descripció de les activitats a desenvolupar i del pressupost.
Aquesta documentació, juntament amb la sol·licitud s’ha de lliurar al Registre General de l’Ajuntament (Camí del Mig, 9).